skenet bedrar

Ååååh, vilket fint samtal jag var med om idag. Min favoritkollega anförtrodde mig att hen lider av en psykisk sjukdom. Det var lite jobbigt för hen att berätta det, tabu som ämnet är, så därför var det så oerhört skönt för mig att kunna svara med min egen sjukhistoria. Det ledde till ett långt samtal där vi båda var glada över att inte vara ensamma och var lättade över att kunna vara öppen med det inför någon annan. Och vi båda konstaterade att vi absolut inte skulle ha kunnat tro det om varandra. Snacka om att skenet bedrar. Åh, vad jag önskar att psykisk sjukdom inte var så tabu. Tänk om man kunde vara lika öppen med det som med vilken sjukdom som helst. Jag tror att många skulle må bättre av det, av att slippa känna sig felaktig och annorlunda; slippa fejka, låtsas och ha på sig masker; slippa kämpa till 120% för att verka "normal" och få en "normal" vardag att gå runt; slippa bortförklara luckor i CV:t eller varför man inte orkar umgås; slippa försöka vara något man inte är... Åh, vad jag önskar det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0