livsuppstyrning, återigen

Jag har återigen bestämt mig för att styra upp mitt liv. Jag behöver struktur och jag behöver skala av och förenkla så mycket som möjligt. Jag har ju stora problem med att tiden bara går utan att jag får någonting gjort, varken det jag måste eller det jag vill. Och då blir jag stressad och ännu mer handlingsförlamad. Jag är bra på onda cirklar.

 

Vad jag gjort är i korta drag att tydliggöra för mig själv vad det är jag måste och vill hinna med genom att punkta upp det, göra upp mål (sådana som faktiskt går att nå, typ träna minst en gång i veckan) och göra ett schema för vardagarna. Jag ägnar så mycket energi åt skitsaker, typ att varje kväll fundera över och räkna ut när jag måste upp på morgonen och när jag då måste gå och lägga mig på kvällen för att få mina livsviktiga 7,5 timmar. I mitt schema har jag en och samma sov- och vaknatid varje dag (om det inte är något särskilt förstås), och den behöver jag varken räkna ut eller komma ihåg, eftersom den står på schemat. Jätteskönt. Både idag och igår fick jag dessutom mycket gjort för att jag schemalade det jag skulle göra - på något sätt är det lättare när det står där. Och min att göra-lista har blivit till en lista på saker jag kan stoppa in där det finns luckor i schemat. Det känns nästan roligt. Jag ser till att inte stoppa in mer än vad som kan tänkas hinna med, med marginal, och sedan när jag gjort det så är jag ledig! Fantastiskt. Och en halvtimme varje dag är vikt åt disk, städ, etc. Då blir det mycket lättare att ta tag i, eftersom jag bara behöver hålla på en halvtimme. Annars har jag lätt för att gräva ner mig för djupt och vilja göra allt från grunden, och sedan inte orka göra klart, och så ser det värre ut än innan... Att göra saker lite slarvigt är något jag måste jobba på, att inte fastna på skitsaker. Jag har ändrat mycket tid på jobbet åt att fixa med rubrikerna i mina dokument om barnen t.ex. Heh. Jag måste försöka släppa kontrollen lite. Jag har nog ett ganska stort kontrollbehov.

 

Schema är också himla bra om man som jag har svårigheter med att göra en sak i taget, och sällan lyckas avsluta någonting. Hoppar mellan grejer att göra och minns inte var jag började. Då kan jag kika på schemat!

 

Ack, vilken dålig skrivardag det var idag. Men jag är lite småexalterad över min livsuppstyrning (som jag alltid är...), så behövde skryta lite om det.

 

Det bästa med att bryta ihop totalt, vilket jag gjorde innan jul (gråta helt hysteriskt i möte med chefen känns sisådär...), är att det på något sätt är lättare att ta nya tag efteråt. Jag kommer till en punkt där jag verkligen inser att något måste förändras.

 

23 minuter till ansiktstvätt, tandborstning och väskpackning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0