botulinumtoxin typ B

Hyperhidrosbehandling. SMÄRTA. Jag brukar fixa den här smärtan rätt bra, men idag var det av någon anledning mycket värre än vanligt. Men, något som gör ännu ondare är alla dessa ständiga nerdragningar inom vården. Jag har alltid fått mina sprutor ungefär var tredje-fjärde månad, då jag har extremt kort effekt. Egentligen skulle jag behöva dem oftare, men det har inte gått. Nu gäller dock nya regler: max två gånger/år. Det är jävligt trist, för det här är ett tillstånd som kan vara ett rejält handikapp. Det är inte något kosmetiskt som man vill rätta till för att bli lite fräschare. Det är ett socialt handikapp som kan påverka livskvalitén mycket negativt. Jag är långt ifrån värst drabbad, men det påverkar ändå mitt liv till stor del. Det är nästan lite jobbigt när jag berättar för folk att jag har hyperhidros och de uttrycker skepticism eftersom de aldrig märkt det. Grejen är ju att jag är världsmästare på att dölja det! Det är ju det som tar så mycket energi...

 

Nu hade det gått nästan 7 månader sedan sist. Den sista tiden har inte alls varit rolig, jag har bl.a. upptäckt att jag lätt kan svettas igenom min dunjacka. Trots tröjor under. Tänk om vården kunde tilldelas tillräckligt med pengar så att vårdpersonal kunde få rimliga arbetsvillkor och patienter kunde få den vård de behöver... Vilken tokig tanke.

 

 
För att döda en genomsnittlig 90-kilos människa krävs det 0,00000009 gram rent botulinumtoxin intravenöst. Enigt wikipedia. Känns bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0